Varför är inte våra kyrkor fullsatta?

13.02.2022 kl. 15:16
Jag går i kyrkan varje söndag – vissa söndagar predikar jag och andra inte, men jag går i kyrkan alla söndagar. Jag går i kyrkan också de söndagar jag inte har lust.

Varför gå i kyrkan?

Varför? För att jag behöver det. Gudstjänsten är en central del av mitt liv – att vara i Guds närhet, lyssna till hans ord, be och ta emot nattvarden.

Det ger mitt liv fasthet och sätter hela min existens i rätt perspektiv. Jag har blivit välsignad i så många gudstjänster – ibland har jag blivit överraskad av hur budskapet träffat mig, andra gånger har en sång, en bön, en mening i nattvardsritualen talat till mig.

Men jag inser att jag tillhör en utdöende grupp människor, som går i kyrkan varje söndag

Var är alla?

Varför? Jag talade med en ung pastor, som knappt varit i tjänst annat än under Covid-pandemin. Nu kan hennes kyrka ha gudstjänst utan restriktioner. Hon frågade mig: ”Varför kommer inte människorna tillbaka till kyrkan?” Och jag förstår hennes fråga.

Varför är våra kyrkor inte fullsatta?

Två orsaker

Jag tror att det finns åtminstone två orsaker.

Den ena är att människor inte ser någon mening med att gå, eftersom de utövar sin tro på annat sätt. Den andra är att människor inte får ut något av att gå i kyrkan.

Varför skulle jag gå?

Googla “varför gå i kyrkan” eller “why should I go to church” och du kommer att få 5, 6, 8, 10 eller 12 skäl, alla ganska lika.

1. Det är bra för din relation till Gud och ditt andliga välbefinnande.
  2. Det är en fråga om lydnad inför Gud
  3. Vi växer bättre andligen när vi kommer tillsammans i kyrkan än vi gör det på egen hand.
  4. Vi behöver den kristna gemenskapen i kyrkan.

Kan vi inte bättre?
På allvar? Är detta de mest tvingande orsakerna vi har att komma med när det gäller att tillbringa en söndag förmiddag i kyrkan istället för att sova lite längre, njuta av en lång frukost och koppla av hela dan efter en hektisk vecka?

Jag medger, de är alla goda och sunda skäl, jag kunde ha gett dem själv. Men jag tror inte att de kommer att övertyga så många människor, och helt säkert inte de yngre generationerna. Vi måste komma med några bättre motiveringar till att gå i kyrkan.

Du kanske säger: ”Dessa motiveringar borde vara tillräckliga.” Men det är de inte!

Jämför med vad du väljer att köpa

Tänk dig att du går till en bokhandel för att köpa en bok. Visst är omslaget viktigt, men du köper inte en bok för omslaget skull, utan för det som är innanför, för det den kommer att ge dig när du läser den. Kan den ge dig god avkoppling eller kanske göra ditt liv lite bättre?

Vad får jag ut av det?
Vi ändrar lite på frågan och tillämpar den på kyrkan. Människor kommer att komma till kyrkan för vad det ger dem. Så se till att människor vet att det finns något att få om de går i kyrkan. Vi vill naturligtvis att folk ska komma av ”rätt” orsak, men låt oss inse att människor kommer av alla möjliga skäl. Och de starkaste skälen är förknippade med våra behov.

Det är fyra grundläggande behov som driver oss människor och som kyrkan kan möta.

• Fysiska behov, behovet att lösa ett problem i livet.
  • Sociala behov, behovet att höra hemma någonstans och vara en del av en gemenskap
  • Personliga behov, behovet att bli sedd, accepterad och värdesatt.
  • Andliga behov, behovet att få kontakt med Gud och få balans och tillfredsställelse i livet.

Människor kommer att komma till din kyrka för att få sina behov mötta. Frågan är hur din kyrka kan uppfylla ett behov i en människas liv. Kan vi hjälpa människor att upptäcka meningen med sitt liv eller att få hjälp med sina relationer.

Vad är det som krävs?
Tro inte att något på din websida, Facebook eller Instagram, ett nyhetsbrev eller affischer utanför kyrkan kan få människor att komma.

Vad är det då som får människor att komma? Här är några idéer.

1. Människor måste ha ett behov att komma till kyrkan. Lägg upp en serie predikningar om vad människor behöver I livet. Om du använder kyrkoårets texter, skapa ett tema som möter ett behov i våra liv.
  2. Människor måste också kunna tro att kyrkan kan möta deras behov. Publicera dina teman med ett par praktiska utmaningar för att skapa nyfikenhet. Du kan till och med skapa en liten video. Visa sedan hur Gud möter våra behov.
  3. Människor måste kunna tro att kyrkan kan möta deras behov på ett rimligt sätt. Publicera dina predikningar som video eller podcast och gör ordentlig reklam med användning av A och B.
  4. De måste komma under fund med att din kyrka är den rätta kyrkan för dem. Se till att all publicering och kommunikation berättar vad din kyrka kan erbjuda alla människor. Låt folk förstå att din församling består av vanliga människor genom att vanliga människor får berätta sin story i korta en-minuters videor.
  5. De måste begripa att det är dags att komma till kyrkan nu. Skapa intresse med en serie gudstjänster de inte vill gå miste om.

Att få människor att komma till kyrkan är inte bara en fråga efter Coronan. Och det är inte en fråga någonstans bak i huvudet på pastorn eller en diskussion på ett församlingsmöte utan konkreta svar och uppföljning.

Vi har konkurrenter
Varför är inte våra kyrkor fullsatta på söndagar? Jag vill åtminstone inte skylla på sekularisering, materialism och andlig lättja.

Vi konkurrerar med Disney+, Barn-TV, att sova längre, söndagsbrunch, idrott, köpcentra och mycket mer. Så det är bäst vi tar oss samman och börjar möta människors behov, och låta dem förstå att vi verkligen har något att erbjuda. Och vi behöver göra det bra.

Kom ihåg
All teologiska och sunda skäl att gå i kyrkan gäller fortfarande. Men minns att människorna på Jesu tid kom för underverkens och matens skull. Och inte minst för att han mötte deras behov på reella, relevanta och påtagliga sätt. Och ryktet gick…

Biskop Christian Alsted

Cata Ekman-Niemi-Kaija