Du kan vara med och hjälpa utsatta barn i Tanzania

16.10.2024 kl. 20:15
Tanzania har under många år varit ett av de länder där Finlands svenska Pingstmission r.f. (FSPM) verkar. Åtskilliga människor har under åren fått hjälp till ett bättre liv tack vare understöd som kanaliserats via FSPM.

Projektet, som är insamlingsmål för Frikyrklig samverkans (FS) rf ekumeniska ansvarsvecka år 2024 bär namnet Maisha bora (swahili), vilket också betyder ungefär ”ett gott liv”. Det är ett fortsättningsprojekt som pågår under åren 2023-2026, där målsättningen är att utsatta barn och ungdomar ska få ett gott liv bland annat genom att erbjudas skolgång, hälsovård och olika typer av hjälpmedel. Ungdomar kan också få hjälp till självhjälp då de grundar små företag som gör att de kan försörja sig. Även informationsarbete är en viktig del av projektet.

I Tanzania har alla barn rätt att gå i skola, men det betyder inte att alla har möjlighet att göra det. Det finns olika orsaker till det här, varav fattigdom kanske är den största. För trots att undervisningen är gratis är det svårt för många familjer att ha råd med allt runtomkring, t.ex. skoluniformer, väskor, pennor och anteckningsmaterial. Vissa barn växer inte heller upp i en trygg familj, utan är mer eller mindre tvungna att försöka försörja sig själva.

Barn och unga med funktionsnedsättning är också en av målgrupperna inom Maisha bora. I Tanzania kan det fortfarande upplevas som stigmatiserande då ett barn med något slags funktionsnedsättning föds i en familj. Många föräldrar har vittnat om hur de erbjudits adekvata hjälpmedel för att deras barn ska ha möjlighet att gå i skola, men också om hur Maisha bora hjälpt dem att se barnets unika värde och fått dem att sluta skämmas över och gömma undan sina barn.

Projektverksamheten pågår på tre olika geografiska områden i Tanzania – i Arusha (hjälp till synskadade barn och ungdomar), i Dodoma (gatubarn och föräldralösa barn) och i Biharamulo (barn med olika typer av funktionsnedsättning). Man strävar efter en slags hjälp till självhjälp, och de individuella lösningarna kan se ganska olika ut. Tanken är att ungdomarna, efter att ha fått hjälp med skolgång, hälsovård och andra basala behov, sedan ska kunna försörja sig själva och så småningom sin egen familj och på så sätt få ett gott liv. Ansvarsveckans tema i år – Skapade till Guds avbild – och målet att minska ojämlikhet för att främja en hållbar framtid passar mycket väl in på arbetet som utförs inom Maisha bora.

Maisha bora är ett utvecklingssamarbetsprojekt som får understöd från Finlands utrikesministerium och som förverkligas i samarbete mellan FSPM och pingstsamfundet Free Pentecostal Church of Tanzania (FPCT). Värdförsamling för projektet är Betesda Church i Raseborg.

Maria Prost, verksamhetsledare FSPM

Ditt bidrag kan betalas in till:
Finlands svenska Pingstmission, FI21 4958 1020 0020 12, referensnummer 1944
Det går också att betala via MobilePay: 65158