EMC och ECOM stöder sina medlemskyrkor i länder som gränsar till Vitryssland

27.11.2021 kl. 10:50
European Methodist Council och European Commission on Mission har gett ett utlåtandet med sitt stöd till medlemskyrkorna i gränsländerna. Vår kyrka deltar i utlåtandet och hoppas EU ska hitta en lösning.

Metodistkyrkans (UMC) högsta styrande organ i Polen har publicerat ett uttalande som vädjar till kristna och andra med god vilja att hjälpa människor i nöd vid den polsk-vitryska gränsen. I deklarationen står det att ”vi som kristna och polacker kan inte vara tysta när vi ser att en del av vårt land har förvandlats till en arena för en humanitär kris för män, kvinnor och barn; och bland dem också sjuka och traumatiserade personer."

De uppmanar "medlemmar och sympatisörer såväl som alla människor med god vilja att engagera sig i initiativet för att stödja offren för den nuvarande krisen vid den polska gränsen, och att be för dem som har till uppgift att säkerställa säkerhet och fred i vårt hemland ."

Som medlemmar i European Methodist Council (EMC) tillsammans med European Commission on Mission (ECOM), ger vi vårt fulla stöd till metodistkyrkan (UMC) i Polen som går med i uppmaningen till bön och handling. Dessutom stödjer vi våra kyrkor i länderna som gränsar till Vitryssland - Polen, Lettland och Litauen - i deras ansträngningar att hjälpa dem som drabbats av denna kris.

Vi inbjuder metodister från hela Europa att omfamna metodistkyrkan i Polen, Lettland och Litauen i bön. Vi ber regeringarna i de länder som gränsar till Vitryssland att öppna upp så att Röda Korset kan ge hjälp till offren.

Vi uppmanar EU att anstränga sig för att hitta sätt att lösa denna situation.