Varje brott mot barn och ungdomar är ett svek

20.01.2022 kl. 13:16
Jag är tacksam för, att Tom Hellsten vågar att stå fram och berätta sin smärtsamma historia.

Varje brott mot barn och ungdomar är ett svek. Sexuella övergrepp är ett angrepp på allt vi tror om människans värde. Den som upplevt sexuella övergrepp upplever stor smärta och skam. Jag vill på hela kyrkans vägnar be om förlåtelse för det svek, som barn och ungdomar har upplevt i kyrkans verksamhet.

Övergrepp mot barn och ungdomar preskriberas inte inom Metodistkyrkan, och vi tar detta på stort allvar.

Metodistkyrkan gjorde en omfattande oavhängig utredning 2013 och erbjöd hjälp i form av samtal och terapi för offren, som vände sig till utredningen. Vi kommer även nu att erbjuda hjälp i den mån, det är möjligt för oss.

Du kan vända dig till oss på e-post office@umc-ne.org

Artikeln på Yle kan du läsa här

Christian Alsted
biskop