Mod trots stormen

10.01.2022 kl. 11:11
År 1873 skriver Horatio Spafford sången ”It is well with my soul”. Innan han gör det händer tre dramatiska saker i hans liv. Hans fyraårige son dör i den stora branden i Chicago och samtidigt blir han själv ruinerad. Två år senare planerar han att åka till Europa med sin familj. I sista stund skickar han familjen på en båt tidigare medan han själv ska fixa några saker relaterade till det ekonomiska nederlag han just upplevt. På Atlanten krockar skeppet på vilket frun och barnen finns och Spaffords alla fyra döttrar dör. Frun, som räddas, skickar honom ett telegram med orden ”Saved alone”. Kort därefter, när Spafford reser för att träffa sin sörjande fru, blir han där på Atlanten inspirerad att skriva nämnda sång.

För mej är berättelsen om Spafford en berättelse om fokus. Den liknar väldigt mycket det som händer Paulus mitt ute på Medelhavet tillsammans med 275 andra och som beskrivs i Apg. 27. En våldsam storm pågår, varken sol eller stjärnor har visat sig på flera dygn och alla har förlorat hoppet om att överleva. Alla utom Paulus. Han har hört Gud tala och uppmuntrar besättningen att äta och att fatta mod för de kommer att klara det. Det gör de också.

Det finns något som är starkare är den becksvarta natten. Det finns en Guds närvaro som kan bryta igenom allt mörker i våra liv och göra den svagaste bland oss hur stark som helst. Fokus behöver aldrig ligga på omöjligheter, hemskheter, mörker. Det finns ett ljus som genomtränger allt. Inför det stora som ska hända när Messias ska födas profeterar Jesaja ungefär 700 år innan det sker: ”Det folk som vandrar i mörkret ska se ett stort ljus”. Det ljuset är Jesus.

Ju längre coronan spökar desto mer övertygad blir jag om att vi behövs i denhär tiden. Den kristna församlingen behöver höras och synas, supermodigt och med ett ”it is well with my soul”. Om någon ska predika hopp nu är det du och jag. Vi ska vara modiga. Nej, inte dumdristiga men modiga. Precis som Paulus säger det: Nu är den välbehagliga tiden, nu är frälsningens dag.