Kustbandet nr 1 mars 2022

28.03.2022 kl. 15:40
Kyrkans fastetid började på askonsdagen den 2 mars och varar 40 dagar fram till påskdagen, då vi firar att Jesus övervann döden när han uppstod från de döda. Under fastan ser vi fram mot påskens händelser och förbereder oss för dem. Jesus tog all vår skuld på sig och försonade oss med Gud, när han oskyldig lät offra sig på Golgata kors. Han öppnade en väg till förlåtelse och evig gemenskap med Gud, för den som vill omvända sig och tro på det glada budskapet.
Torsdagen den 24 februari vaknade vi upp till ett nytt blad i historien. Rysslands president hade invaderat Ukraina, ett demokratiskt självständigt land. Fasta och bön fick en djupare innebörd och blev en angelägnare möjlighet. Vår biskop Christian Alsted kallar oss alla att stå tillsammans med metodisterna i Ukraina och be om försoning och fred.

I det här numret av Kustbandet kan du också läsa om hur metodistförsamlingarna i Ukraina hjälper flyktingar. Du får tips på hur du själv kan bidra. Du får också läsa om hur livet har utvecklat sig för två män med en annan etnisk bakgrund än vår nordiska. Den ena mannen sökte sig till Finland för att studera vidare och den andra mannen kom till Sverige för att söka asyl.

Alla coronarestriktioner togs bort den 1 mars även om handtvätt, att hålla avstånd och bära mask fortfarande rekommenderas. Det betyder att församlingarnas verksamhet har börjat öppnas upp. Du kan läsa om en planerad utfärd, inspirationshelg, läger och årskonferens. Låt oss söka oss tillbaka till gemenskap med både Gud och människor!

Birgit Grönqvist
Cata Ekman-Niemi-Kaija