Det där med mössor...

22.04.2022 kl. 09:29
I skrivandets stund är vi i april och det blir så småningom dags att avsluta säsongen att använda mössa och ta fram kepsarna istället. Eller att använda en tunnare ”pipo” (som vi säger i Österbotten) som är gjord av bomull istället för tjocka vintermössor. På hösten köpte jag en ny vinterjacka och i samma veva förnyade jag också vintermössan eftersom de var på specialpris. Det var roligt att ha en fräsch mössa med lite glitter på istället för den gamla jag hade tidigare.

Varför tar jag upp detta? Jo för när jag, som förutom aktiv inom församlingen även är aktiv inom lokalpolitiken, har följt med ibland väldigt hätska debatter om vad som är rätt och fel har tänkt på en sak. På finska finns det ett bra uttryck som kallas att vara ”tiukkapipoinen”, dvs. ha väldigt starka, stränga åsikter. Om man översätter det rakt av sitter mössan trångt på öronen.

Jag har reflekterat över hurdana mössor vi kristna ofta har och ser ut att ha i den samhälleliga debatten. Ifall man har en för lös mössa på huvudet faller den ner över ögonen och skymmer sikten. Den täcker inte heller öronen vilket  behövs under en kall dag. En sådan mössa sydde jag i textilslöjd i lågstadiet, nämnas bör kanske att jag aldrig varit särskilt skicklig på textilslöjd. Ifall mössan, ”pipon”, däremot är för trång, så sitter den så hårt på huvudet att den pressar ihop huvudet och gör det besvärligt för mössans ägare att vara. På grund av den ihoppressade ”pipon” och det lidande den för med sig kan man se arg och förbistrad ut för sina medvandrare.

Jag tänker i mitt stilla sinne: hur många själar blir frälsta och hur många mänskor får vi attraherade av den kristna tron ifall vi går med en för lös eller för spänd ”pipo”? Eller får vi bara själv problem av det?

Idealfallet skulle vara en ”pipo” som sitter fast och bra på huvudet, värmer öronen och känns bra på. Helst med glitter, så att vi kan reflektera Guds kärlek till våra medmänniskor.

Det finns massor med bibelord som styrker detta. Här några att hålla sig till:

”Och detta är mitt bud: att ni ska älska varandra på samma sätt som jag har älskat er” (Joh. 15:12).

Håll fred med alla människor så långt det är möjligt och beror på er” (Rom. 12:18).

Jag tänker att i vissa fall är det vist att tiga och i andra fall vist att ryta till. Vi behöver be om den visheten i en annars också polariserad samhällsdebatt.

Önskar er en fin vårtid med mössor, ”pipon”, kepsar som sitter bra på huvudet och gärna glittrar lite grann.

Annika Enlund-Piirto, Karleby